12-05-2022 | категорія: Новини

Реєстрація ПН, подання звітності та інші обов'язки платників податків: вивчаємо новий законопроєкт


Ми вчора вже писали, що Комітет ВРУ з питань податкової та митної політики погодив проєкт Закону № 7360 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану". 

Рекомендовано прийняти одразу в цілому цей пакет податкових змін.

Законопроєктом пропонуються зміни до Податкового кодексу України, а саме:

Подання звітності, сплата податків, реєстрація податкових накладних:

1. Відновити обов’язок платників податків, у яких є можливість виконувати свої податкові обов’язки, в частині дотримання термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН, подання податкової звітності, сплати податків.

2. Тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано ПН/РК, платники податку: включають до складу податкового кредиту суми ПДВ на підставі наявних у платника первинних документів.

Платники ПДВ зобов’язані забезпечити до 15 липня 2022 року реєстрацію ПН/РК, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності цього закону, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН.

3. У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

 Перелік документів, які підтверджуватимуть неможливість виконання податкових обов'язків, встановлюватиметься Мінфіном.

4. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності цього закону за таких умов: 

  • реєстрація ПН/РК до 15 липня 2022 року,
  • подання податкової звітності до 20 липня 2022 року;
  • сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

5. Платники податків, у яких відновилась можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за умови реєстрації ПН/РК, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

6. Платники єдиного податку за ставкою 2 % звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на єдиний податок за ставкою 2 %, за умови виконання ними таких податкових обов’язків щодо реєстрації ПН/РК, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 %.

7. У випадку самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 20 липня 2022 року, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 ПКУ, помилок, що призвели до заниження податкового зобов'язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 ПКУ та пені.

8. Платники ПДВ, тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбачене пунктом 50.1 ПКУ, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов’язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування ПДВ.

Відновлення камеральних та документальних перевірок

1. Законопроєктом пропонується визначити, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:

а) камеральних перевірок;
б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 ПКУ та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
в) фактичних перевірок.

2. Документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності під час проведення перевірок безпечного:

  • доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
  • доступу, допуску до документів, довідок, про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
  • проведення інвентаризації основних засобів, товарноматеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

3. Документ, надісланий контролюючим органом до електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

4. У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно ПКУ, законами, контроль за якими покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 ПКУ, що звільняють від фінансової відповідальності, при цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Відшкодування ПДВ 

1. Передбачено відновлення відшкодування сум ПДВ з бюджету.

2. Суми ПДВ , включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування, та зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення.
 

Законопроєктом також передбачається, що на період дії правового режиму воєнного стану, а також протягом дванадцяти місяців після його припинення або скасування, але не пізніше 31 грудня 2023 року, митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8702, 8704 та 8705 згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам не нижче рівня «ЄВРО-3», а також за умови, що такі транспортні засоби ввозяться на митну територію України юридичними особами для власного використання та не можуть бути відчужені такими особами протягом 1095 днів з дня їх першої державної реєстрації в Україні. Дія цього положення не поширюється на транспортні засоби, які походять або ввозяться з Російської Федерації, Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій України.

 

Бухгалтер 911