08-01-2024 | категорія: Новини

ГУ ДПС у Запорізькій області повідомляє 8.01.23


Як оподатковується дохід від надання громадянином України в оренду нерухомого майна нерезиденту, та хто відповідальний за сплату податків?

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV ПКУ згідно з підпунктом 162.1.1 пункту 162.1 статті 162 якого платником податку на доходи фізичних осіб є фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.

Оподаткування іноземних доходів встановлено пунктом 170.11 статті 170 ПКУ, відповідно до підпункту 170.11.1 якого у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків, визначеною пунктом 167.1 статті 167 ПКУ, крім випадків, встановлених статтею 170.11 ПКУ.

Також вказані доходи, є об’єктом оподаткування військовим збором (підпункт 1.2 пункту 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

Ставка збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (підпункт 1.3 пункту 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).

При цьому під час отримання доходів у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент отримання таких доходів (пункт 164.4 статті 164 ПКУ).

Відповідно до підпункту 168.2.1 пункту 168.2 статті 168 ПКУ платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати Декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.

Порядок подання Декларації визначено статтею 179 ПКУ.

Декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платника податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб – до 1 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV ПКУ (підпункт 49.18.4 пункту 49.18 статті 49 ПКУ).

Фізична особа зобов’язана самостійно до 1 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій нею Декларації (пункт 179.7 статті 179 ПКУ).

 

 

Чи оподатковується податком на нерухоме майно нерухомість, що знаходиться на території АР Крим та перебуває у власності громадянина, який проживає на іншій території України?

Об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичної особи, яка проживає на материковій частині території України, розташовані на тимчасово окупованій території, не підлягають оподаткуванню податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Відповідно до підпункту 10.1.1 пункту 10.1 статті 10 та підпункту 265.1.1 пункту 265.1 статті 265 ПКУ податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в складі податку на майно належить до місцевих податків.

Порядок нарахування та справляння податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, врегульовано нормами статті 266 ПКУ.

Платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є юридичні та фізичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості у порядку, визначеному підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 статті 266 ПКУ.

Законом України від 15 квітня 2014 року № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» з 20 лютого 2014 року Автономна Республіка Крим визнана тимчасово окупованою територією України.

Пунктом 26 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період дії Закону № 1207, для платників податків, які на дату втрати чинності Законом України від 12 серпня 2014 року № 1636-VІІ «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» мають податкову адресу та/або об’єкти оподаткування на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, ПКУ застосовується з урахуванням особливостей, визначених у пункті 26 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Згідно з підпунктом 1 підпункту 26.1 пункту 26 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ на тимчасово окупованій території загальнодержавні та місцеві податки і збори, визначені статтями 9 та 10 ПКУ, та військовий збір, визначений пунктом 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, не справляються.

 

 

Який документ підприємства та організації осіб з інвалідністю надають банкам на видачу коштів для виплати заробітної плати?

Відповідно до абзацу першого частини другої статті 24 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» банки, небанківські надавачі платіжних послуг приймають від платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 Закону № 2464, платіжні інструкції на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати, на які відповідно до Закону № 2464 нараховується єдиний внесок, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання платником платіжних інструкцій про перерахування коштів для сплати відповідних сум єдиного внеску або документів, що підтверджують фактичну сплату таких сум, у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Національним банком України та центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах праці, трудових відносин та зайнятості населення, соціального захисту населення.

Згідно з пунктом 1 Порядку прийняття надавачами платіжних послуг на виконання платіжних інструкцій на виплату заробітної плати, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16.09.2022 № 291, обслуговуючий надавач платіжних послуг – надавач платіжних послуг з обслуговування рахунку платника у розумінні статті 1 Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-ІХ «Про платіжні послуги».

При цьому, пунктом 2 Порядку визначено, що Порядок не застосовується щодо:

         підприємств та організацій всеукраїнських громадських організацій осіб з інвалідністю, зокрема товариств УТОГ та УТОС, де кількість осіб з інвалідністю становить не менше 50 відсотків загальної чисельності працівників, і за умови, що фонд оплати праці таких осіб з інвалідністю становить не менш як 25 відсотків суми витрат на оплату праці;

         підприємств та організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, у яких кількість осіб з інвалідністю становить не менш як 50 відсотків загальної чисельності працівників, і за умови, що фонд оплати праці таких осіб з інвалідністю становить не менш як 25 відсотків суми витрат на оплату праці;

         дипломатичних представництв і консульських установ іноземних держав, філій, представництв та інших відокремлених підрозділів іноземних підприємств, установ та організацій (зокрема міжнародних), розташованих на території України;

         бюджетних установ, які перебувають на казначейському обслуговуванні в Казначействі, а також Пенсійного фонду України та його територіальних органів відповідно до пункту 12 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»;

         резидентів Дія Сіті в розумінні положень Закону України 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні».

Інформація, що підтверджує статус підприємства, установи та організації із зазначеного переліку або його зміну надсилається/подається до обслуговуючого надавача платіжних послуг в електронній або паперовій формі.

Інформація, що підтверджує статус підприємств УТОГ, УТОС, організацій осіб з інвалідністю, дипломатичних представництв, бюджетних, консульських установ, резидентів Дія Сіті міститься, зокрема, в положенні про орган, установу чи організацію; в статуті органу, установи чи організації; в рішенні про створення; довідці (витягу) з ЄДРПОУ; листі вищестоящої організації (наприклад, інформація Міністерства цифрової трансформації України про відповідність резидентів Дія Сіті вимогам Закону № 1667, зокрема, щодо включення/виключення платників податків до/з реєстру Дія Сіті) тощо.

 

 

Чи потрібно в зв’язку з введенням в дію марок акцизного податку нового зразка переклеювати марки акцизного податку на алкогольних напоях?

Відповідно до статті 11 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством.

У разі зміни зразка марок акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання, а марковані такими марками алкогольні напої та тютюнові вироби знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання.

При цьому, відповідно до пункту 226.9 статті 226  ПКУ вважаються такими, що немарковані сигарети, цигарки та сигарили, що вироблені після 1 січня 2021 року, в яких кількість одиниць у пачці (упаковці) не відповідає кількості одиниць, зазначеній на марках акцизного податку.

 

 

Які документи повинен надати ФОП іншому суб’єкту господарювання для уникнення подвійного нарахування єдиного внеску?

З метою уникнення подвійного нарахування єдиного внеску фізична особа-підприємець, яка виконує роботи (надає послуги) відповідно до укладених цивільно-правових договорів, повинна надати суб’єкту господарювання копію документа, що підтверджує її державну реєстрацію (виписку з ЄДР, в якій зазначаються основні види діяльності).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування є підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, та фізичні особи-підприємці, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою-підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Пунктом 4 розділу ІІ Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 № 1162, визначено, що взяття на облік юридичних осіб (їх відокремлених підрозділів) та фізичних осіб-підприємців, відомості щодо яких містяться в єдиному державному реєстрі, як платників єдиного внеску підтверджується випискою з ЄДР, яка надсилається (видається) цим юридичним особам (відокремленим підрозділам) та фізичним особам-підприємцям у порядку, встановленому Законом України від 15 травня 2003 року № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Наказом Міністерства юстиції України від 05.05.2023 № 1692/5 затверджено Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до абзацу першого пункту 3 розділу І Порядку № 1692/5 відомості з ЄДР надаються у паперовій або електронній формі (крім випадків, передбачених абзацом другим пункту 3 розділу І Порядку № 1692/5), що мають однакову юридичну силу, за допомогою програмного забезпечення та містять обов’язкове посилання на ЄДР.

Згідно з абзацом другим пункту 3 розділу І Порядку № 1692/5 виписка з ЄДР для проставлення апостиля та документи, що містяться в реєстраційній справі, надаються тільки у паперовій формі, крім випадку отримання документів, що містяться в реєстраційній справі, відповідно до розділу V Порядку № 1692/5.

Тобто, відомості, що містяться в ЄДР, надаються, зокрема, у вигляді виписки.

 

ГУ ДПС у Запорізькій області