01-03-2024 | категорія: Новини

Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю: хто та як штрафує


Автор: Вороная Наталія, експерт з кадрових і податкових питань.

Незважаючи на те, що звіт з працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці наразі не подають, виконувати «інвалідний» норматив вони, як і раніше, зобов’язані. І якщо цей норматив не виконано, чекайте на «лист щастя» із сумою адміністративно-господарських санкцій. Хто та як їх розраховує? У який строк їх потрібно сплатити? Що робити, якщо роботодавець не згоден із сумою санкцій? Поговоримо про це у нашій статті.

Виконуємо норматив

Насамперед давайте згадаємо, про який норматив ідеться і хто має його виконувати.

Відповідно до ст. 19 Закону № 875* для підприємств та фізичних осіб, які використовують найману працю, встановлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Його розмір становить 4 % середньооблікової кількості штатних працівників (далі — СКШП) облікового складу за рік, а якщо кількість працюючих від 8 до 25 осіб — 1 робоче місце.

Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.91 № 875-XII.

Роботодавці зобов’язані самостійно розрахувати кількість робочих місць для працевлаштування осіб із інвалідністю. Тобто норматив роботодавцю ніхто не доводить. Він повинен сам контролювати чисельність працевлаштованих осіб з інвалідністю та за необхідності виділяти (створювати) робочі місця для їх працевлаштування. При цьому такі робочі місця можуть бути навіть із шкідливими та важкими умовами праці або з особливим характером праці, якщо це обумовлено специфікою господарської діяльності роботодавця та відповідає потребам виробництва (див. постанову Восьмого апеляційного адмінсуду від 05.02.2019 у справі № 813/3048/18).

Виконанням нормативу вважається працевлаштування осіб з інвалідністю на основне місце роботи. А ось група інвалідності та режим роботи (повний чи неповний робочий час) значення не мають.

При цьому особи, які отримали інвалідність, перебуваючи у трудових відносинах із роботодавцем, зараховуються у виконання нормативу з дати встановлення їм інвалідності, а особи з інвалідністю, які приймаються на роботу, — з першого дня їх працевлаштування. Про це йшлося у листі Мінсоцполітики від 17.10.2019 № 17976/0/2-19/29.

Підприємець-роботодавець, якому встановлено інвалідність, має право зарахувати себе у виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю

На це вказує примітка до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, затвердженого постановою № 14-1*.

* Постанова правління ПФУ «Про затвердження Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв’язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік» від 10.03.2023 № 14-1.

Де шукати осіб з інвалідністю для виконання нормативу? Якщо роботодавець має вакантні робочі місця, які можуть бути зайняті особами з інвалідністю, слід звернутися до державної служби зайнятості за своїм місцезнаходженням та надати їй інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю (див. ч. 3 ст. 18 Закону № 875). Для цього подають форму № 3-ПН, затверджену наказом Мінекономіки від 12.04.2022 № 827-22. Докладно про неї читайте у статті «Шукаємо працівників за новою формою № 3-ПН» // «Податки & бухоблік», 2022, № 47.

Зауважте! Своєчасне (не пізніше ніж через 3 робочих дні з дати відкриття вакансії) звернення до служби зайнятості з формою № 3-ПН надалі може допомогти довести відсутність у роботодавця порушення законодавства з працевлаштування осіб з інвалідністю та уникнути застосування адміністративно-господарських санкцій (далі — АГС).

На думку слуг Феміди (див., зокрема, постанови ВС від 15.06.2022 у справі № 520/2875/2020 та від 11.05.2023 у справі № 520/1450/2020), АГС не можуть застосовуватися до роботодавця, який вжив усіх залежних від нього заходів, передбачених законодавством, з працевлаштування осіб з інвалідністю на створені ним робочі місця. Під такими заходами розуміється, що роботодавець:

1) створив (виділив) робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю у межах нормативу;

2) поінформував центр зайнятості про наявність вакансій, на які він готовий працевлаштувати осіб з інвалідністю (тобто подав форму № 3-ПН із відповідною відміткою).

Якщо центр зайнятості не направив потрібну кількість осіб з інвалідністю або направив, але вони відмовилися від запропонованої роботи чи ця робота їм протипоказана згідно з висновком МСЕК, то провини роботодавця у невиконанні нормативу немає. Отже, й АГС до нього застосовуватися не повинні. Але доводити свою правоту роботодавцю, найімовірніше, доведеться у суді.

Санкції за невиконання нормативу

Розмір АГС за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю залежить від показника СКШП за рік. Так, сума АГС для роботодавців, у яких працює:

— 26 осіб і більше, дорівнює добутку показників середньої річної зарплати штатного працівника та кількості робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю та не зайнятих ними;

— від 16 до 25 осіб, — сумі середньої річної зарплати штатного працівника;

— від 8 до 15 осіб — половині середньої річної зарплати штатного працівника.

Середню річну зарплату штатного працівника знаходять, розділивши фонд оплати праці штатних працівників на СКШП облікового складу за рік.

Виняток становлять підприємства, установи та організації, які повністю утримуються за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів. Їм АГС не загрожують. Крім того, свого часу Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю доходив до висновку, що від сплати АГС звільнені також неприбуткові організації (див. листи від 26.04.2007 № 1/5-375 та від 06.07.2007 № 1/6-313).

Хто та як накладає згадані санкції?

Раніше роботодавці самостійно подавали Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю звітність про виконання «інвалідного» нормативу. Проте з 2022 року розрахунок цього нормативу, перевірка його виконання та визначення суми АГС здійснюються без участі роботодавця на підставі даних Об’єднаних звітів, поданих за відповідний рік.

Так, після отримання від роботодавця Об’єднаного звіту

ПФУ надає Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю інформацію, необхідну для розрахунку нормативу та можливих санкцій

Роблять це щокварталу в електронній формі наростаючим підсумком у розрізі місяців відповідного року*.

* Порядок надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 10.03.2023 № 14-2.

Зазначена інформація містить актуальні на дату та час її формування відомості про:

— роботодавців;

— фонд оплати праці;

— облікову кількість штатних працівників у відповідному місяці;

— СКШП;

— кількість осіб з інвалідністю;

— кількість осіб з інвалідністю, які мають ознаку нового робочого місця.

Далі вступає у гру Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю. Він щорічно до 10 березня:

1) аналізує інформацію, одержану від ПФУ, та визначає в автоматизованому режимі роботодавців, які не виконали у попередньому році норматив робочих місць;

2) створює розрахунки АГС та передає їх ПФУ для розміщення на порталі ПФУ в електронних кабінетах роботодавців, які не виконали норматив.

Таким чином, побачити «лист щастя» із сумою АГС роботодавець може у своєму електронному кабінеті на порталі ПФУ у розділі «Мої документи» — вкладка «Адміністративно-господарські санкції».

Сплатити АГС роботодавці мають у строк до 15 квітня року, наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу. Реквізити для перерахування можна знайти на сайті Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю.

Що буде, якщо санкції у зазначений строк не сплатити? Давайте обговоримо.

Наслідки несплати санкцій

Порушення строків сплати АГС тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ, що діяла на момент сплати, на повну суму недоїмки за весь її строк. Таким чином, нарахування пені здійснюється з дня, що настає за граничним строком сплати АГС (тобто з 16 квітня року, наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу) до дня сплати включно.

Як порахувати пеню, ви можете дізнатися з Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженого наказом Мінпраці від 15.05.2007 № 223. Проілюструємо розрахунок на прикладі.

Приклад. Сума АГС, яку має сплатити роботодавець, становить 180525 грн. Підприємство пропустило граничний строк сплати санкцій. Платіж здійснено 30.05.2024. Облікова ставка НБУ на момент погашення боргу — 15 %*.

* Ставка умовна.

За умовами прикладу одноденний розмір пені становитиме:

15 х 120 : 100 : 366 = 0,05 %,

де 366 — кількість календарних днів у 2024 році.

Одноденна сума пені дорівнює:

180525 х 0,05 : 100 = 90,26 (грн).

Кількість днів прострочення платежу з 16 квітня до 30 травня 2024 року (включно) — 45 к. дн. Визначимо загальну суму пені за період прострочення платежу:

90,26 х 45 = 4061,70 (грн).

У разі несплати АГС або пені Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю може стягнути їх у судовому порядку.

Причому

для звернення до адмінсуду Фонд має 3 місяці з дня виникнення підстав, що дають право на пред’явлення визначених законом вимог (ч. 2 ст. 122 КАСУ)

Згодні з цим і суди (див., зокрема, постанову ВС від 06.11.2020 у справі № 160/8707/19).

Отже, на сьогодні у загальному випадку при несплаті роботодавцем АГС за 2023 рік Фонд може звернутися до адміністративного суду в період з 16 квітня до 16 липня 2024 року.

Також майте на увазі: невиконання посадовою особою, яка користується правом приймати на роботу та звільняти з роботи (фізичною особою, що використовує найману працю), нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю тягне за собою накладення адміністративного штрафу у розмірі від 170 до 340 грн (ч. 2 ст. 1881 КУпАП).

Цікавий момент. Якщо роботодавець своєчасно сплатив АГС, але при цьому осіб з інвалідністю так і не працевлаштував, штраф на підставі цієї статті не повинен накладатися. Адже у такому разі вимоги, встановлені ст. 20 Закону № 875, виконано. Рішення про накладення адмінштрафів на посадових осіб підприємств та ФОП за ст. 1881 КУпАП виносить суд. Підставою для цього є адмінпротокол, складений Держпраці після проведення інспекторами праці перевірки.

На наш погляд, несплата АГС належить до триваючих правопорушень. Тому адмінштраф за таке порушення може бути накладено не пізніше ніж через 3 місяці з дня його виявлення (ч. 2 ст. 38 КУпАП).

Зверніть увагу! Якщо отримана від ПФУ інформація містить ознаки порушення законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю та їх працевлаштування, то Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю має звернутися до Держпраці. У свою чергу, таке звернення є підставою для проведення інспекторами праці позапланової перевірки. Проте у період дії воєнного стану на проведення позапланових перевірок за цим питанням накладено обмеження (див. роз’яснення Держпраці від 22.06.2023). І цим користуються окремі роботодавці, доводячи в судах, що застосування АГС без проведеної перевірки Держпраці є неправомірним (див., наприклад, рішення Одеського апеляційного адмінсуду від 12.10.2023 у справі № 420/16396/23постанови Третього апеляційного адмінсуду від 16.01.2024 у справі № 160/15160/23 та П’ятого апеляційного адмінсуду від 05.12.2023 у справі № 420/16880/23).

Помилка у розрахунку санкцій: що робити?

Отримали «лист щастя» і побачили суму АГС, з якою не згодні? З яких причин розмір санкцій, визначений Фондом соцзахисту осіб з інвалідністю, може відрізнятися від того, який розрахував роботодавець, виходячи з власних даних?

Так могло статися, якщо роботодавець хоч і не виконав норматив, але при цьому створював відповідні робочі місця та своєчасно подавав до центру зайнятості форму № 3-ПН із запитом на працевлаштування осіб з інвалідністю. Як ми зазначали раніше, суди в такому випадку зазвичай стають на бік роботодавця і відмовляють Фонду у стягненні сум АГС, адже роботодавець вжив усіх заходів, які від нього залежать, для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Ще один можливий варіант — помилки Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю. Наприклад, неврахування ФОП-роботодавця з інвалідністю у виконання нормативу.

Також буває, що до розрахунку АГС включають фонд оплати праці всіх працівників підприємства (у тому числі сумісників). Хоча до рядка 04 Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, затвердженого постановою № 14-1, має потрапляти фонд оплати праці виключно штатних працівників.

Крім того, до неправильного розрахунку суми АГС можуть призвести помилки самого роботодавця у поданому ним Об’єднаному звіті. При цьому у звітності без проблем можна виправити лише помилки у базі нарахування ЄСВ та, відповідно, у сумі фонду оплати праці. Що ж до показників загальної чисельності працівників та кількості працівників, яким установлено інвалідність, то з їх коригуванням виникають складнощі.

Відповідно до п. 8 розд. V Порядку № 4* для проведення коригувань необхідно сформувати та подати Розрахунок з типом «Звітний новий» або «Уточнюючий», у заголовній частині якого заповнити рядки 01 — 06. А ось інші рядки заголовної частини, у тому числі ті, в яких відображають кількість працівників (101 — 110), програмне забезпечення відкоригувати не дає.

Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4.

Рекомендуємо у всіх наведених випадках звертатися до Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю, щоб спробувати виправити ситуацію, не доводячи до суду. У листі-запереченні до Фонду опишіть усі обставини. Додайте копії довідок МСЕК, посвідчень осіб з інвалідністю, розрахунки загальної СКШП за 2023 рік та СКШП осіб з інвалідністю, суму фонду оплати праці штатних працівників. Можна додати копії доповідних/пояснювальних записок осіб, які припустилися помилок у розрахунку відповідних показників, що вплинули на розмір АГС.

Якщо помилка була у показниках чисельності працівників, зазначених у заголовній частині Податкового розрахунку, можна спробувати сформувати уточнюючий Розрахунок із заголовною частиною. Заповнити рядки 101 — 110 заголовної частини та, відключивши автоперевірку, підписати й подати Розрахунок. Швидше за все, ви отримаєте квитанцію 2 із відмовою. Проте це буде доказом того, що роботодавець намагався провести коригування. Якщо не вдається надіслати Розрахунок, зробіть скриншот екрана з помилкою, яка не дозволяє подати виправну звітність із заповненими рядками 10. Все це може стати в пригоді у суді, якщо до нього дійде справа. Так, немає гарантії, що все не закінчиться судовим розглядом. Тому якщо ви впевнені у своїй позиції, можна діяти радикальніше — одразу йти до суду й оскаржувати суму АГС, визначену Фондом соцзахисту осіб з інвалідністю.

Також зазначимо, що у разі, коли ви збираєтесь оскаржувати суму АГС, сплачувати її у розмірі, визначеному Фондом, до вирішення питання не рекомендуємо. Адже якщо доведеться доказувати свою правоту в суді, він може розцінити таку сплату як визнання роботодавцем своєї провини у невиконанні нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.

Висновки

  • Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю становить 4 % середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу за рік, а якщо кількість працюючих від 8 до 25 осіб — 1 робоче місце.
  • Своєчасне подання до служби зайнятості форми № 3-ПН може допомогти довести відсутність у роботодавця порушення законодавства з працевлаштування осіб з інвалідністю.
  • До 10 березня Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю створює розрахунки адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік. Вони розміщуються на порталі ПФУ в електронних кабінетах роботодавців.
  • Порушення строків сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 % облікової ставки НБУ.
  • За невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю передбачено накладення адмінштрафу на посадових осіб роботодавця чи ФОП.