21-01-2015 | категорія: Новини

Податкова амністія в планах нової влади


Про плани команди Зеленського щодо податкової амністії розповів Голова Податкової Сергій Верланов в інтерв'ю Економічній правді

— Поговорімо про ініціативи нової влади. "Зе!команда" пропонувала провести одноразове декларування. За яким сценарієм воно можливе?

— Одноразове декларування — це якщо люди, які щось заробили і не сплатили з цього податки, задекларують цю суму і сплатять з неї певний відсоток.

— Який відсоток?

— Відсотки — питання другорядне. Важливо інше: коли вони сплатять цю суму, держава їм пробачить кілька речей. По-перше, вона не притягне їх до фінансової чи кримінальної відповідальності. По-друге, держава вважатиме ці гроші законними, тобто вони зможуть використовуватися в цивільному обороті.

Одноразове декларування — це нульова точка відліку для всіх громадян. Світу ця концепція відома. Це не унікальний досвід з різним фактором успішності. Одним з індикаторів успішності є ставка, і тут є кілька варіантів.

Перший — декларування за чинною ставкою ПДФО 18% плюс 1,5% воєнного збору. Решта варіантів передбачають застосування зниженої ставки: від радикально знижених 2-3% чи 5% до помірковано знижених 8-10%.

Крім незадекларованих коштів, об'єктом оподаткування можуть бути нерухомість, цінні папери. Тут багато суперечливих питань. Що робити, якщо людина отримала закордонні доходи і сплатила з них податки в іншій країні, але відкрила рахунки за кордоном з порушенням законодавства України?

— Який сценарій оптимальний для України?

— На мою думку — із застосуванням поміркованої ставки. Тобто одноразове декларування за ставкою 9-10% — хороший і справедливий сценарій.

Річ у тім, що у нас дуже різні ставки оподаткування різних видів доходів. Так, з дивідендів платяться 5% + 1,5%, а — мій улюблений приклад — прибиральниця на меткомбінаті —сплачує всі податки: 18% + 1,5% + 22%. Аllinclusive.

Тут потрібен дуже зважений підхід. Зрозуміло, будь-яку податкову амністію потрібно обговорювати й узгоджувати з нашими міжнародними партнерами.

— Що каже МВФ?

— Що периметр доходів, які підпадають під амністію, слід чітко визначити. Її умови повинні бути максимально конкретно прописані в законі. МВФ пішов на великий компроміс, коли допустив можливість одноразового декларування.

"Є стратегічне бачення, що ставки ПДФО потрібно зменшувати і залишати більше грошей громадянам".

— Кілька років тому у нас була практика податкового компромісу. Ми отримали мінімальний фіскальний ефект. Іншим наслідком було те, що податкова почала звинувачувати бізнес за іншими статтями. Ви можете гарантувати, що ситуація не повториться?

— Є величезна різниця між тодішнім податковим компромісом і теперішніми планами. Тоді я виступав у цих обговореннях як адвокат бізнесу і як співголова правового комітету Американської торговельної палати.

По-перше, податковий компроміс стосувався тільки юридичних осіб, а не фізичних. Це означає абсолютно інші гарантії з точки зору притягнення до відповідальності. По-друге, він стосувався дуже вузького кола компаній.

— Які доходи не підпадатимуть під амністію?

— Насамперед, доходи, пов'язані з тероризмом, набуті від торгівлі зброєю, наркотиками, людьми. Навіть якщо ці доходи будуть задекларовані, щодо них може бути проведена перевірка.

— Хто платитиме понижену ставку, а хто — підвищену?

— Модель одноразового декларування — це конструктор. Світова практика знає різні приклади. Якщо кошти перебувають за кордоном і повертаються в країну, то застосовується понижена ставка.

Якщо кошти вкладаються в державні цінні папери на певний строк або спеціальні державні цінні папери, які будуть випущені під амністію, то доходи теж можуть оподатковуватися за пониженою ставкою. Якщо кошти лишаються за кордоном, не повертаються в Україну, то застосовується підвищена ставка.

— Коли планується проводити одноразове декларування?

— Робота з написання законопроекту триває, але, наскільки мені відомо, фінального тексту законопроекту ще нема. Тому навряд чи слід очікувати, що він буде ухвалений у найближчий тиждень або два.

— Нова команда також хоче переглянути відповідальність за податкові правопорушення. Чого чекати?

— Було би правильно підняти штрафні пороги за статтею 212 Кримінального кодексу — ухилення від сплати податків. Зараз у нас 900 тис грн — це вхідний поріг для кримінальної відповідальності. Ця дискусія ведеться, м'яко кажучи, не перший рік, але, на мою думку, ці пороги треба підняти рази в три.

— "Зе!команда" готує законопроект, який змінить базу оподаткування податком на доходи фізичних осіб. Як ви ставитеся до цієї ініціативи?

— Є стратегічне бачення, що ставки ПДФО потрібно зменшувати і залишати більше грошей громадянам. Це дасть поштовх споживанню, що стимулюватиме економіку. Питання в тому, якою виявиться ціна для бюджету, чи вдасться вийти на баланс. Під усі ці зміни Мінфіну потрібно буде балансувати витрати. Крім того, ПДФО — основне стабільне джерело надходжень місцевих бюджетів.

— Про яке пониження йдеться?

— Нерадикальне. Економічна теорія говорить, що будь-яке пониження стимулює економіку. Зниження ставок — це вивільнення грошей. У нас не супербагата країна, не супербагате населення. Вивільнення коштів насамперед йде у накопичення. Це теоретична дискусія. Її ще потрібно провести з МВФ.