08-12-2023 | категорія: Новини

Штрафів щодо бенефіціарів не буде лише до 01.04.2024?


Автор: Амброзяк Наталя, юрист.

У «Податки & бухоблік», 2023, № 80* ми попереджали про «санкційно-бенефіціарні» ризики, які мали б виникнути з 1 грудня 2023 року. Причина у появі нового порядку повідомлення Мін’юсту про розбіжності щодо фактичних даних про бенефіціарів юросіб та тієї інформації, яка міститься у ЄДР**. Але не сталося як гадалося (і це добра новина ☺). Старт для процедури надсилання повідомлень відкладається до 1 квітня наступного, 2024, року. Тож у зв’язку з перенесенням строку нагадаємо, що та як.

i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2023/october/issue-80/article-126575.html

** Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Вже вдруге Мін’юст переносить набрання чинності наказом Мін’юсту від 12.07.2023 № 2542/5 (далі — наказ № 2542). Спочатку він мав запрацювати з 01.10.2023, потім з 01.12.2023.

Наразі ж передбачається, що наказ № 2542 набере чинності з 1 квітня 2024 року

Нагадаємо: цей документ встановлює правила, за якими суб’єкти первинного фінмоніторингу (зокрема і бухгалтери-ФОП, аудитори, надавачі консультацій з питань оподаткування, банки) мали б повідомляти Мін’юст про розбіжності між фактичними даними щодо бенефіціарів та тією інформацією, що міститься у ЄДР.

Чому розбіжності у «бенефіціарних» даних небезпечні для юросіб?

Є дві глобальних проблеми:

1) штрафи;

2) запис у ЄДР про можливу недостовірність даних щодо бенефіціарів.

Штрафи. Узагалі-то за неподання або несвоєчасне подання держреєстратору даних щодо бенефіціарів санкції загрожують як посадовим особам юрособи (ч. 6 ст. 16611 КУпАП) так і юрособі в цілому (ч. 4 ст. 35 Закону № 755***).

*** Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV.

Штрафи, відверто кажучи, великі: адмін для посадових осіб юрособи — від 17000 до 51000 грн, а фінсанкція для юрособи — від 17000 до 340000 грн.

Можлива недостовірність. Це відносно новий механізм, і поки у дії ми його не бачили (і не дивно, порядку перевірок же немає). Він має такий вигляд.

Коли виявляється якась розбіжність у даних щодо бенефіціарів, держреєстратор за командою Мін’юсту звертається до юрособи з вимогою надати пояснення та підтвердні документи. У цей період вноситься запис про можливу недостовірність «бенефіціарної» інформації у ЄДР. Якщо юрособа ігнорує звернення від держреєстратора, то останній може видалити дані щодо бенефіціарів з реєстру.

Якщо ці дані виключать, то у юросіб будуть проблеми. Зокрема, такі юрособи одразу потраплятимуть до категорії клієнтів з високим ризиком ділових відносин. Або фіноперації без установлення ділових відносин цих осіб вважатимуться ризиковими (ч. 5 ст. 7 Закону № 361****).

**** Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 № 361-IX.

Це означає, що банки та інші фінустанови змушені будуть проводити посилені заходи перевірки клієнта (ч. 1 ст. 12 Закону № 361). Тобто вони запитуватимуть у юрособи додаткові документи, що може гальмувати, зокрема, переказ коштів.

Не здивуємося, якщо банки будуть проявляти особливу цікавість до операцій тих юросіб, щодо яких у ЄДР лише внесено запис про можливу недостовірність. Бо зрештою є ще критерії підозрілості фіноперації (діяльності), які банки та інші фінустанови встановлюють самостійно (ст. 21 Закону № 361). До них така ситуація і може потрапити.

Детально про штрафи, зокрема і для юросіб, а також про запис щодо можливої недостовірності «бенефіціарних» даних читайте у «Податки & бухоблік», 2022, № 75.

Чи всім юрособам варто боятися «бенефіціарних» санкцій після 01.04.2024?

Хто може розслабитися? Видихнути можуть юрособи, які:

1) первинно не подавали даних щодо бенефіціарів та структуру власності (тобто ви не встигли це зробити свого часу до 11.07.2022) + змін у «бенефіціарній» інформації та структурі не відбулося. Причина у тому, що наразі існують нові строки для подання даних щодо бенефіціарів. Зокрема, дані потрібно подати протягом 6 місяців з дня набрання чинності нормативкою, що затверджує форму та зміст структури власності і методологію визначення юрособою бенефіціара. Але не раніше спливу 90 днів з дня закінчення воєнного стану.

Так, уся необхідна нормативка вже набрала чинності: і положення про форму та зміст структури власності, яке існувало ще до війни (див. наказ Мінфіну від 19.03.2021 № 163), і методологія визначення бенефіціара (див. постанову КМУ від 19.09.2023 № 1011). Але наразі наш орієнтир — 91-й день з дня закінчення воєнного стану;

2) взагалі не зобов’язані подавати інформацію про бенефіціарів. Про цих юросіб-щасливчиків читайте у «Податки & бухоблік», 2022, № 75.

Кому з юросіб варто задуматися? Юрособам, у яких все ж відбувалися «бенефіціарні» зміни, варто бути обережними.

Нагадаємо: окрім первинного подання даних про бенефіціарів, для юросіб є ще обов’язок підтримувати ці дані у актуальному стані. Тобто потрібно протягом певного строку повідомляти держреєстратора про зміни у даних щодо бенефіціарів або структури власності. Юрособа має звернутися до держреєстратора або нотаріуса (який має право проводити держреєстраційні дії щодо юросіб та ФОП) протягом 30 робочих днів з дня виникнення таких змін.

Проте, на нашу думку,

юрособам, у яких відбулися «бенефіціарно-структурні» зміни і які нічого після 01.04.2024 не зроблять з інформацією у ЄДР, загрожуватиме запис про можливу недостовірність даних щодо бенефіціарів

А от зі штрафами не все так однозначно! От дивіться.

Беремо адмінштраф для посадових осіб юрособи за пропуск 30-денного строку. Мін’юст ще у листі від 09.06.2022 № 44816/55964-26-22/8.4.3 зазначав, що на процес подання документів щодо бенефіціарів впливає Закон № 2115*****.

***** Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX.

Нагадаємо: цим Законом визначено, що на період воєнного або надзвичайного стану, зокрема, юрособи звільняються від адміністративної та/або кримінальної відповідальності за несвоєчасне подання документів, подання яких вимагається законом. Зробити це юрособи зобов’язані протягом 3 місяців після закінчення воєнного стану.

Отже, звідси висновок: якщо Закон № 2115 не скасують та/або воєнний стан не закінчиться, то навіть після 01.04.2024 за пропуск 30-денного строку адмінштраф не загрожує.

З фінсанкцією, яка накладається на юрособу в цілому, складніше. Вона формально не потрапляє під дію Закону № 2115 (тобто звільнення не має працювати). Але згадайте: Верховний Суд свого часу вже прирівнював фінсанкції до адміністративних (див., наприклад, постанову ВС від 22.12.2020 у справі № 260/1743/19 у контексті адмін- та фінвідповідальності за трудові порушення у ФОП). Тож може й у такому випадку це відбудеться, тобто звільнення запрацює. Хоча стовідсоткової гарантії тут ми дати, на жаль, не можемо.

Висновки

  • Порядок інформування Мін’юсту про розбіжності між фактичними даними щодо бенефіціарів та інформацією, яка міститься про них у ЄДР, набуде чинності з 01.04.2024.
  • Юрособи, які первинно не подавали даних щодо бенефіціарів та структуру власності (тобто не встигли це зробити свого часу до 11.07.2022) + змін у «бенефіціарній» інформації та структурі не відбулося, можуть не хвилюватися. Щодо них негативних наслідків після 01.04.2024 не має бути.
  • Юрособам, у яких відбулися зміни щодо інформації про бенефіціарів та/або структури власності і які їх не внесуть після 01.04.2024, може загрожувати запис про можливу недостовірність даних щодо бенефіціарів.
  • Запис про можливу недостовірність даних щодо бенефіціарів, скоріше за все, ускладнить спілкування юрособи з банком.

 

 

Бухгалтер 911