14-12-2023 | категорія: Новини

З’явилися Методрекомендації з нормування витрат палива (замість скасованих Норм витрат палива № 43)


Автор: Світлана Замазій, шеф-редактор порталу buhgalter.com.ua.

Нещодавно ми повідомляли про те, що Мінінфраструктури наказом від 01.11.2023 № 1011 визнало таким, що втратив чинність, наказ Мінтрансу від 10.02.98 № 43, яким було затверджено норми витрат палива та мастильних матеріалів на автомобільному транспорті.

Тоді Мінінфраструктури повідомило, що спільно з ДП «ДержавтотрансНДІпроект» опрацьовує пропозиції щодо розроблення проекту держстандарту у сфері нормування витрат палива на автотранспорті. Також було обіцяно розмістити на сайті ДП «ДержавтотранНДІпроект» на перехідний період після втрати чинності Норм № 43 методрекомендації з нормування витрат палива.

І ось, обіцянка виконана: на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» (insat.org.ua) у розділі «Норми витрат палива» розміщено:

Одразу заспокоїмо: революційних змін у нормуванні витрат палива не відбулось. Методрекомендації  дуже схожі на Норми № 43, бо розроблені на їх основі.

Зокрема, до Базових норм витрат включені постійні норми останньої редакції Норм № 43. Але тут є й нові норми для 169 моделей (модифікацій) автомобілів, що пройшли апробацію.

Зверніть увагу: аби користувачам Методрекомендацій було зручніше, їх розробники виокремили кольором за текстом основні зміни та доповнення в системі нормування.

З цікавинок Методрекомендацій відмітимо такі:

1.  У п. 9.1 надано рекомендації щодо встановлення суб’єктами значень нормативних витрат палива з урахуванням можливості впровадження доступних, економічно доцільних практик, технологій та організаційних заходів зі зменшення споживання палива в експлуатації.

2. Підрозділ 2.3 «Тимчасові нормативи витрат мастильних матеріалів» доповнено новою приміткою 5.

Нею передбачено, що нормативи витрат моторної оливи для додавання в систему мащення двигуна під час експлуатації (без урахування витрат на заміну оливи під час технічного обслуговування) можуть бути встановлені після завершення обкатки двигуна відповідно до середньостатистичних рекомендованих значень за відсутності рекомендацій заводу-виробника. Ці нормативи витрат наведено у нових таблицях 2.1–2.5 до примітки 5.

У цих таблицях наведено середні, мінімальні та максимальні середньостатистичні значення нормативів витрат в цілому для парку, а також рекомендовані максимальні індивідуальні значення, що застосовують залежно від особливостей конструкції двигуна транспортного засобу, умов експлуатації, технічного стану тощо.

Наведені нормативи витрат мають рекомендований характер (застосовуються  факультативно), насамперед, для сучасних автомобілів.

3. Коефіцієнти коригування норм витрат палива, передбачені Методрекомендаціями не відрізняються від тих, що були у Нормах № 43.

Але є доповнення. Зокрема, у Методрекомендаціях враховано збільшення споживання палива транспортними засобами в районах ведення бойових дій (пп. 3.1.7, 3.1.8, 3.1.15).

Підвищуючи коефіцієнти за роботу в міських умовах розповсюджено й на  промислові зони (за потреби) – до 5 %.

Додано уточнення до п. 3.1.13, яким встановлено базові надбавки на підтримання прийнятних (комфортних) температурних умов у салоні автомобіля: базові значення надбавок за цим пунктом за потреби підсумовуються.

Застосування коригувальних коефіцієнтів під час роботи в інтенсивних умовах руху викладено в новій редакції (п. 3.1.15). Це в межах Правил дорожнього руху враховує підвищення споживання палива у сучасних динамічних режимах руху не тільки оперативними транспортними засобами, але й іншими учасниками дорожнього руху.

До п. 3.2.4 додано нову Примітку 4. Нею встановлено понижувальні коефіцієнти норм витрат палива для гібридних автомобілів. Також до цього пункту введено нову Примітку 5 для акцентування уваги суб’єктів на можливостях економії палив та підвищення рівня безпеки дорожнього руху.

4. Додано новий підрозділ 3.6 «Планування потреб паливно-мастильних матеріалів під час стихійного лиха або дії воєнного стану».

Загалом спрощено процедуру встановлення та доведення до суб’єктів постійних норм витрат. Ажде Методрекомендації, на відміну від Норм № 43, дозволяють швидше і частіше оновлювати перелік постійних базових норм.

Оскільки базові норми витрат періодично оновлюватимуть, актуальну редакцію, а в подальшому і попередні редакції цих норм, ви знайдете на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» (insat.org.ua) у розділі «Норми витрат палива».

Для отримання безкоштовних консультацій і роз‘яснень щодо нормування, розроблення базових норм витрат палива та електроенергії, мастильних й інших експлуатаційних матеріалів, перевірки достовірності встановлених норм, правильності їх застосування та з інших питань слід звертатися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект»:

  • на електронну адресу fuel@insat.org.ua або fuelndi@gmail.com;
  • телефоном: (044) 201-08-13, (044) 201-08-83;
  • на поштову адресу: просп. Берестейський, 57, м. Київ, 03113.